Als het aan Bart Vuijk van TNO ligt, dan communiceren over een paar jaar alle auto’s met elkaar. En niet enkel onderling, maar ook met de infrastructuur zelf.
Doel is betere doorstroming van het verkeer wat ook weer voor minder uitstoot moet zorgen. In Duitsland is er relatief weinig aandacht voor de innovaties op dit gebied, zegt hij op de Hannover Messe.
Duitsland maakt innovatieve auto’s en loopt daarin voorop op veel andere landen. Mooi, maar dat is ook een nadeel, zegt Bart Vuijk van TNO. “Het is ook een beetje de wet van de remmende voorsprong. Als het in Duitsland gaat om de ontwikkeling van mobiliteit gaat het altijd over auto’s. Veel minder over infrastructuur of over de combinatie daarvan. Daar is weinig interesse voor en dat is jammer. In Scandinavische landen en Frankrijk is men hier wel mee bezig.”
Vuijk kan het weten, hij doet onderzoek naar deze thema’s voor TNO. Hij doet zijn uitleg naast Stella, een solarauto voor 4 personen die wordt ontwikkeld door studenten van de Technische Universiteit van Eindhoven. Op de Hannover Messe laten beide instellingen zien wat ze samen kunnen.
Strijd tegen spookfile
In Stella zit een kastje dat door TNO ontwikkeld is en dat volgens Vuijk over een paar jaar in bijna alle auto’s kan zitten. “Met dit kastje kunnen auto’s onderling informatie uitwisselen en dat is een goede stap in de strijd tegen de spookfile.”
Een dergelijke file ontstaat zonder duidelijke aanleiding. “Als een auto weet dat er plotseling een file op komst is, kan hij automatisch vaart minderen. Dat verkleint het harmonica-effect, uit onderzoek blijkt dat hierdoor files sneller oplossen.”
En dat laatste is goed nieuws voor de doorstroming op de snelweg, het vermindert de uitstoot van CO2 en geluidsoverlast en het is volgens Vuijk bovendien veiliger. Maar TNO wil verder. “Uiteindelijk moeten auto’s en infrastructuur onderling met elkaar kunnen communiceren, zodat je als bestuurder de beschikking hebt over alle informatie die je nodig hebt. We moeten dit nog op grote schaal testen. Daarna is het binnen enkele jaren al mogelijk.”
Verder dan Google
Het lijkt allemaal op de zelfsturende auto die Google aan het ontwikkelen is. Maar het TNO-project gaat verder, vertelt Vuijk. “Google ontwikkelt alleen een apparaatje die de auto zelf laat rijden. Wij bouwen een informatienetwerk van auto’s waardoor een hele verkeersstroom gereguleerd kan worden. Car 2 car, heet dat in vaktermen. Ook wel C2X genoemd.”
Ambassadeur Monique van Daalen nam op de Hannover Messe de proef op de som. Ze mocht meerijden met Stella die werd gewaarschuwd voor ‘wegwerkzaamheden’. In Nederland is de snelweg A58 aangewezen als proeftraject.
Volgens Vuijk hoeft het kastje niet van hogerhand te worden ingevoerd. “Het heeft al een positief effect als 10% van de automobilisten hier aan meedoet. Net als bij het navigatiesysteem een paar jaar geleden zullen dan steeds meer mensen het willen hebben. En uiteindelijk krijg je zo een sterk verbonden verkeersnetwerk.”
Meer moois uit Nederland van de Hannover Messe zien? Duitslandnieuws.nl schoot filmpjes van opvallende Nederlandse uitvindingen. Daarnaast zenden ze elke dag live uit vanaf de Hannover Messe.
Bertus Bouwman is chef redactie van Duitslandnieuws.nl, de site met dagelijkse duiding van Duits nieuws voor Nederland.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl